Dolar 41,7020
Euro 48,6810
Altın 5.311,05
BİST 10.772,65
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Nevşehir 24°C
Az Bulutlu
Nevşehir
24°C
Az Bulutlu
Sal 26°C
Çar 22°C
Per 16°C
Cum 17°C

TURYİD Başkanı Kaya Demirer kredi kartı ile bahşiş ödenmesi yasal düzenlemesini sektör çalışanlarıyla birlikte desteklediklerini açıkladı

TURYİD (Turizm, Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmecileri Derneği) Başkanı Kaya Demirer, sektör olarak Gelir Yönetimi Başkanlığı’ndan uzunca bir müddettir şahsen talep edilen, kredi kartı ile bahşiş ödenmesi yasal düzenlemesini bölüm çalışanlarıyla birlikte desteklediklerini açıkladı.

TURYİD Başkanı Kaya Demirer kredi kartı ile bahşiş ödenmesi yasal düzenlemesini sektör çalışanlarıyla birlikte desteklediklerini açıkladı
REKLAM ALANI
4 Temmuz 2024 21:24
67

Demirer, yeni düzenlemenin pandemi devri ile başlayan, enflasyon ile zirve noktasına ulaşan servis işçisine nakit olarak bırakılan bahşiş gelirlerinin azalmasına tahlil olacağını belirterek, bahşişin kredi kartı ile ödenebilmesi ve işletme hesabına girmeden farklı bir hesapta toplanmasının çalışanların gelirine önemli oranda bir artış sağlayacağını ve bunun kayıtlı iktisat ismine değerli bir adım olduğunu belirtti.

Yeni düzenleme ile sistem şeffaf olarak takip edilebiliyor ve ödeme yapan kişi/kurum nakit bulundurma mecburiliği olmadan bahşiş verebiliyor ve sarfiyat olarak kayıt altına alabileceği bir doküman oluşturuyor.

ARA REKLAM ALANI

Zorunlu Değil İstekli Ödeme

Kaya Demirer, restoranlarda ödenen hesaplarda kredi kartı kullanımının yüzde 95’lere varan bir orana çıkması ile birlikte büsbütün gönüllülük temeline dayalı olarak, çalışandan alınan hizmeti mükafatlandırmak maksatlı bir lütuf/armağan kapsamında verilen bahşişin kredi kartı tekniğiyle ödenmesi durumunun mevcut yasalar çerçevesinde lakin hesap pusulalarında yer alan “servis ücreti” namı altında mümkün olduğunu ve bu durumda da fiyatın tarifi içinde kıymetlendirilmek zorunda olduğunu, buna bağlı olarak da yüzde 55’e varan kesintiler sonrası çalışana aktarılan servis fiyatı hak edişinin çok azaldığını ve bu durumun çalışanların alın teri olarak gördükleri çıkarlarını erittiğini vurguladı.

Yeni düzenlemeyle birlikte müşteriler için mecburî bir ödeme olmaktan çıkacak olan bahşişin yalnızca yüzde 10’luk bir vergi kesintisi sonrası çalışanlara aktarılacağını tabir eden Demirer, mevcut durumda yer yer karşımıza çıkan (ve ancak ülke geneline bakıldığında kullanımı yaygın olmayan) servis fiyatı ismi altında mecburî olarak tahsil edilen her 100 TL’de çalışanın eline net 45-50 TL civarı para geçtiğini, önerilen gönüllülük aslına dayalı uygulama ile bu meblağın 90 TL’ye çıkacağını söyledi.

Nitelikli İş Gücüne ve Kayıtlı İktisada Destek

Yeni uygulama ile çalışanlar için daha fazla gelir oluşacak ve gelirlerin tamamı kayıtlı gelir olacaktır, böylelikle çıkarlarının tamamını belgeleyebilecekler. Nakit bahşişleri gelir olarak gösteremeyen sisteme veda edilecek.

Gelir Yönetimi için kayıt dışı olan nakit bahşiş iktisadı üzerinden yüzde 10 ile ek gelir sağlanacağı üzere yeni düzenleme, bölüm çalışanlarının gelirlerini arttırarak nitelikli iş gücünün dala kazandırılmasını sağlayacak ve ülkemizin misafirperverlik geleneğine katkı sağlayacaktır. Ayrıyeten, bahşişlerin kayıtlı iktisada dahil edilmesinin bölümdeki şeffaflığı ve vergi ahengini artırması öngörülüyor.  

Yeni Düzenlemeyle Bahşiş Gelirinin Artması Hedefleniyor

Çalışanlar, kredi kartı ile bahşişin tahsilatına müsaade veren düzenlemenin gelirlerini artıracağı konusunda son derece eminler ve memnunluk duyduklarını açıkça söz ediyorlar. Lakin başka taraftan kıymetli bir talepleri var; alın teri ile kazanılan bahşişlerinin üzerinde her ne nam altında olursa olsun bir üst limit kısıtlaması olmamasını istiyorlar. Emeğin ve hizmetin takdirinin büsbütün müşteriye bırakılması istikametinde görüş bildiriyorlar. Elde edecekleri aylık bahşiş gelirlerinin aylık taban brüt fiyat ile sınırlanması durumunda, çalışanların ay içinde daima olarak bahşiş gelirlerini takip edeceklerini ve üst limite yaklaşması durumunda ise konukları tekrardan nakit ödemeye yönlendirecekleri istikametinde ihtarda bulunuyorlar. Gelir yönetiminin kayıt altına almak istediği iktisatta aksaklıklara yol açacak olan bu durumun istenilen amacı ıskalama noktasına getirebileceğinin altını çiziyorlar. Bahşiş oranlarının dünya genelinde olduğu üzere yüzde 10’dan başlayarak, alınan hizmetin kalitesine nazaran yüzde 15 ve hatta yüzde 20’ye kadar yükseleceğine inanan çalışanlar, ek gelir getirecek yeni düzenlemenin bilhassa turizm bölgelerindeki istihdamı olumlu istikamette etkileyeceğine ve daha nitelikli elemanların bölüme kazandırılmasına katkı sağlayacağına inanıyorlar.

TURYİD’den Sektöre Çağrı

TURYİD Başkanı Kaya Demirer, “Yeni yasal düzenlemeyi kesimimizin gelişimi için olumlu bir adım olarak görüyoruz. Bu doğrultuda, Gelir Yönetimi Başkanlığı ve ilgili tüm paydaşlarla iş birliği içinde çalışmaya devam edeceğiz.” diyerek kelamlarını tamamladı.

TURYİD

İşletme sayısı: 3.500 +

Çalışan sayısı: 150.000

Ziyaretçi sayısı (yıllık): Yaklaşık 180 milyon kişi

Türes;

İşletme sayısı: 25 bin

Çalışan sayısı: 750 bin

Ziyaretçi sayısı (yıllık): Yaklaşık 900 milyon kişi

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI