Dolar 41,7041
Euro 48,6669
Altın 5.324,80
BİST 10.788,98
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Nevşehir 26°C
Açık
Nevşehir
26°C
Açık
Çar 22°C
Per 15°C
Cum 17°C
Cts 17°C

Eğitimin Geleceği: Dijital Çağda Global Yetenekler Geliştirmek

Krizler ve Memleketler arası Kimlik Gayesi, Öğrencileri Yurt Dışına Eğitime Yönlendiriyo

Eğitimin Geleceği: Dijital Çağda Global Yetenekler Geliştirmek
REKLAM ALANI
27 Nisan 2024 15:48
69

UEZ Sapanca 2024’ün ikinci gününde birinci panelin sponsorluğunu Test Education üstlendi. 

Test Education Centre Kurucusu Fulya Yalezan, son periyotta Türkiye’den yurt dışına giden öğrenci sayısının yaşanan krizler ve memleketler arası kimlik edinme maksadı nedeniyle arttığına dikkat çekti.

ARA REKLAM ALANI

Capital, Ekonomist, Start Up ve CeoLife mecmuaları tarafından düzenlenen Uludağ İktisat Tepesi (UEZ Sapanca 2024), bu yıl 13’üncü kere Türkiye ve dünyanın saygın siyasetçilerini, iş dünyası önderlerini ve akademisyenlerini ağırladı.

“Sorumlu ve Hassas Liderlik: Teknoloji ve Yapay Zekâ Çağında Gezegen ve İnsanlıkla Uyumlu Bir Sisteme Öncülük Etmek” temasıyla düzenlenen tepe ikinci gününde de ağır iştirakle gerçekleşti.

UEZ Sapanca 2024’ün ikinci günündeki birinci panelin konusu “Eğitimin Geleceği: Dijital Çağda Küresel Yetenekler Geliştirmek” olurken, panelin sponsoru Test Education oldu. 

Panelin moderatörlüğünü üstlenen Pegasus Hava Yolları Yönetim Kurulu Lideri Mehmet T. Nane, panelistlerin Türkiye’de ve dünyada kendi alanlarında kıymetli muvaffakiyetler elde ettiklerini kaydetti.

Panelde konuşan Test Education Centre Kurucusu Fulya Yalezan, eğitimdeki gelişmeler ve problemlerden bahsetti. Yurt dışı eğitimin Türkiye açısından yeni olmadığını anlatan Yalezan, şöyle konuştu:

“Öğrencilerimizin en büyük sorunu yalnızca soru çözmek. Geleceğe dair planlarını, her şeyini bu sorulara bağlıyor ve mutsuz bir ergenlik geçiriyorlar. Yurt dışında bunları görmüyoruz, öğrenciler dersini çalışırken, sporunu ve hobilerini de yapıyor. 

Son yıllarda liyakatin yerini sadakat aldı. Mutsuzluk, ümitsizlik ve heyecan kaybı yurt dışı eğitimde çok büyük artış yarattı diyebiliriz. Dünya vatandaşlığı ve memleketler arası kimlik edinme eforu da yurt dışı eğitime yönlendiriyor.

Milli eğitim sistemi çok sık değişiyor

İş dünyası olarak son periyotta en çok şikayetçi olduğumuz bahis, takımlarda istikrar. Ancak son devirde en fazla değişen bakanlık ulusal eğitim bakanlığı. Cumhuriyet periyodunda 70 milli eğitim bakanı değişmiş. Bu hükümette yalnızca 9 tane değişti. Merkez bankası lideri 27 tane. Milli eğitim bakanı ortalama 1,5 yıl misyonda kalmış. Sistem oturmadığı için burada bir toplumsal çürüme yaşıyoruz. Her gelen yeni bir sistem deniyor, uyguluyor.

Krizlerde talep artıyor

Covid-19 pandemisinde yüzde 300 talep patlaması yaşadıklarını anlatan Yalezan, “Ülkemizde ne kadar kriz olursa bizim kesimimiz o kadar büyüyor. Savaş, hükümet krizleri olunca biz büyüyoruz. Keşke krizler olmasa biz büyümesek. Beşerler kriz ortamında çocuklarını kurtarmak için yurt dışına gönderiyor” diye konuştu.

Kırılma anları yaşanıyor

Panelin bir öbür konuşmacısı Akademisyen/Yazar New York Üniversitesi Prof. Dr. Selçuk Şirin, çağdaş kurumsal eğitim ile kalkınma ortasındaki bağın eğitime yatırım yapılınca kalkınmanın artması biçiminde geliştiğine dikkat çekti. Tarih boyunca eğitimde pek çok kırılma anının yaşandığını kaydeden Tatlı, “Bunların birincisi buharlı motorların gündeme gelmesi. 21’inci yüzyılın başlangıcında internetin gündeme gelmesi büyük bir kırılma anıydı. Bunu kimi ülkeler çok düzgün kıymetlendirdi. Artık yeni bir kırılma anı geliyor. Yapay zeka dediğimiz kavram gündelik hayatın her alanına ve time de sirayet ediyor” dedi.

Üniversitelerin yapısı gözden geçirilmeli

Tüm dünyada eğitim sistemlerinin en âlâ ölçülen kurumlar olduğunu kaydeden Sevecen, PISA testlerinde G20 ülkesi olan Türkiye’nin dünya sıralamasında 40-50 ortasında olduğunu belirtti. “Bu geleceğe dair bana umut vermiyor. Tıpkı formda üniversiteler de ölçülüyor. Türkiye’de 208 üniversite var. Bunların üçte ikisinin memleketler arası geçerliliği yok. Türkiye’deki üniversitelerin 3’te 2’sini kapatsanız ülkeye büyük bir tasarruf sağlamış olursunuz. Hudutlu kaynağınız varsa geri dönüşü en yüksek yere harcayacaksınız” tabirlerini kullanan Tatlı, Türkiye’nin dünyanın birinci 1.000 üniversitesi içinde 11 üniversitesinin olduğunu, Türkiye nüfusunun 10’da biri ölçeğindeki İsrail ve Yunanistan’ın da sıralamada 11 üniversitesinin olduğuna dikkat çekti.

20 milyon genç yüzyılı kurtarabilir

Türkiye’nin doğal kaynağı olan genç nüfusunun giderek azaldığını ve hiçbir vakit eskisi üzere olamayacağını kaydeden Tatlı, “Şu an var olan 20 milyon genci yeterli eğitip kullanabilirsek bu yüzyılı kurtaracağız. Bizim sıra dışı düşünen jenerasyonlara gereksinimimiz var fakat şu an Türkiye’nin eğitim sistemi buna müsait bir sistem değil” dedi.

Öğrencilerin motivasyon ve cümbüşe muhtaçlığı var

Eğitimde gereksinimlerin vakitle değiştiğini kaydeden İstanbul Saint-Joseph Lisesi Müdürü Paul Georges, gençlerin daha spontan olduğunu ve şahsî sorularını yöneltmekte tereddüt etmediklerini belirtti. Z jenerasyonunun farklı beklentileri ve algıları olduğunu ve eski nesillere nazaran daha az formel olduklarını anlatan Georges, “Kişisel görüşlerini kolay kolay açıklayabiliyorlar. Öğrencilerin çok fazla motivasyona ve cümbüşe gereksinimi var. Onlara çalışma disiplini vermek gerekiyor. Daha fazla gerçek hayat tecrübesine muhtaçlık duruyorlar. Hem veliler hem de öğrencilerin daha fazla rehberliğe gereksinim duyulduğunu görüyoruz. Kimi vakit aile yapılarında karmaşık durumlar oluyor. Pandemi sonrasında bir topluluğa ilişkin olma hissine gereksinimleri var. Pandemiden çok etkilendi bu çocuklar. Gençler etraf sıkıntılarına yönelik telaş duyuyorlar. Yeşil hünerleri kazandıracak okullara gereksinimimiz var” dedi.

Öğrenciler zorlanıyor

Türkiye ve Fransa’daki okullar ortasındaki farklara da işaret eden Georges, yakın periyotta okula gelen Fransız öğretmenlerin not ve imtihanlara ait gerilimlerin yabancı öğretmenleri çok şaşırttığını belirtti. “Öğrencilerin son sınıfta neden bu kadar yorgun olduklarını söylüyorlar. Öğrencilerin misyonların gerçekleştirmek için telaşı, vakti, gücü çok fazla zorlanıyor. Öteki taraftan, öğretmenler buraya geldiğinde hayranlık duyuyorlar zira öğrenciler çok nazikler, onlara kulak vermeye hazırlar. Fransa’da öğretmenlerin itibarı eskisi kadar yüksek değil hatta tehlikeli hale gelmiş durumda” dedi.

Sanayi ile iş birliğinin artması lazım

Üniversite sanayi iş birliğinin artması gerektiğini söz eden Koç Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Metin Sitti, “Ar-Ge noktası çalışılması lazım. Doktora seviyesinde olan bireylerin daha çok iş dünyasında yer edinmesi gerekiyor. Üniversitelerin şirketler tarafından sponsor edilmesi gerekiyor” diye konuştu.

Üniversitelerde nitelik yerine sayının ön planda olduğunu vurgulayan Sitti, şöyle konuştu: 

“Olan genç nüfusumuzu göze aldığımızda bunlara eğitimi ulaştırmamız da lazım. Bütün üniversitelerimiz güzel bizim diyebilmemiz gerekiyor. Öğretmen, altyapı ve kültürü oluşturmamız lazım. Önümüzdeki 15 yıl içinde bu avantaj olan gençleri yeterli yetiştirdiğimiz vakit kıymetli bir avantajımız var. Eğitimin yalnızca mesleksel olmadığını, kültürel ve toplumsal bütünü olduğunu gösteriyoruz. Bizim bu kaliteyi öne almamız gerekiyor. 

İyi liselerimizden yurt dışına gidenlerin oranız 20-30 yıl evvel yüzde 20 düzeylerindeydi. Şu anda birden fazla yurt dışına gidiyor. Bu oranları daha âlâ düzeye çıkarma noktasında çalışmamız lazım.”

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI